Anna Forés Miravalles

Per seguir somiant

Resiliència, caràcter, perseverança i competències socioemocionals: com s’aprèn, s’ensenya i s’avalua?

Deja un comentario

 

Seminari web

El proper dijous, 15 de setembre de 18:00h a 19:00h (GMT+1), us convidem a aquest nou webinar sobre centres i alumnat resilients.

D’uns anys ençà, en els àmbits de la psicologia i la pedagogia es parla de la necessitat d’impulsar l’aprenentatge de competències socioemocionals com ara la resiliència, la formació del caràcter, la perseverança, l’autoestima i la sociabilitat.

Organismes internacionals, com ara l’OCDE en un informe sobre el poder de les competències socioemocionals (The Power of Social and Emotional Skills), fan palesa la urgència d’estendre el desenvolupament de les habilitats socioemocionals en les diferents etapes formatives.

Entre aquestes competències que caldria desenvolupar hi ha la resiliència. Un concepte que era usual en física i que ha passat a designar la capacitat de sobreposar-se a una situació d’agonia psíquica ocasionada per algun succés. Però, realment es pot aprendre la resiliència? com s’aprèn, s’ensenya i s’avalua la resiliència i aquestes anomenades “soft skills”?

El passat febrer vam dedicar un Debat d’Educació a parlar concretament de la resiliència, amb un dels pares del concepte, el famós psicòleg i psiquiatre Boris Cyrulnik. Cyrulnik va explicar en la seva intervenció d’on ha sorgit i com podem entendre el fenomen de la resiliència.

En aquest seminari en línia (webinar) ens interroguem sobre com pot  l’escola contribuir al desenvolupament de les competències socioemocionals, unes competències que semblen correlacionar amb trajectòries educatives i vitals d’èxit. Per això, ens preguntem:

  • Què ens cal saber sobre les competències socioemocionals a l’escola?
  • Quines estratègies serveixen per a treballar les competències socioemocionals als centres educatius? Quines són especialment útils per a l’alumnat amb dificultats socials?
  • Com pot avaluar-se l’adquisició d’aquestes competències? Com saber si s’han adquirit?
  • Quines estratègies poden desenvolupar els centres educatius per acollir, acompanyar i enfortir els nois i noies afectats per traumes importants (emigració, guerra, un accident, pèrdua d’un ser estimat, maltracte, assetjament escolar…)?
  • La resiliència pot ser un recurs estratègic contra l’abandonament escolar? Com fer-la servir com una eina clau per a millorar l’aprenentatge de l’alumnat especialment en risc d’exclusió?

 

La Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya us conviden a aquest webinar conduït i moderat per Ismael Peña-López, que comptarà amb la participació dels següents experts:

– Rafael Bisquerra, catedràtic d’Orientació Psicopedagògica a la Universitat de Barcelona (UB) i director de diferents màsters i llibres en Educació Emocional.

– Anna Forés, experta en resiliència i neurodidàctica. Autora de diferents llibres de resiliència. Doctora en Filosofia, Ciències de la Educació i Llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona. Exerceceix com a professora a la UB.

– Jordi Grané, autor del llibre “La resiliencia. Crecer desde la adversidad”. Ha estat Cap de Gabinet de la regidoria de Familia, Infancia, Usos del Temps i Discapacitats en l’Ajuntament de Barcelona.

Coral Regí, directora de l’Escola Virolai de Barcelona, un centre educatiu que va introduir la resiliència a l’aula.


-Presentació de l’acte a càrrec de Valtencir Mendes.


El seminari web té prevista una durada aproximada de 60 minuts. Tindrà lloc en obert i online awww.debats.cat. L’accés al mateix serà gratuït i també podràs participar-hi via Twitter amb el hashtag #debatseducacio

Per assistir a aquest acte online únicament heu d’entrar en aquesta pàgina el dia i a l’hora programada, tan sols necessiteu connectar-vos amb qualsevol dispositiu amb connexió a Internet.

Us hi esperem!

Inscriu-t’hi i no t’ho deixis perdre!

Data del webinar

Dijous, Setembre 15, 2016 – 18:00

Ponents

Moderador: Ismael Peña-López

Professor de la Universitat Oberta de Catalunya, als Estudis de Dret i Ciències Polítiques, així com investigador al Internet Interdisciplinary Institute i a l’eLearn Center de la UOC. Treballa sobre l’Impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en el Desenvolupament. En concret, els interessos es centren en la mesura de l’evolució de les economies digitals i l’adopció personal d’allò digital (e-readiness, divisòria digital), així com l’impacte de les TIC en el Desenvolupament i les seves principals institucions, especialment en l’àmbit de les TIC i l’educació i les TIC i la democràcia.

També és Director d’innovació oberta de la Fundació Jaume Bofill. Podeu seguir el seu blog Ictology i a twitter a @ictlogist.

Rafael Bisquerra

Catedràtic d’Orientació Psicopedagògica a la Universitat de Barcelona i director de màsters i postgraus en aquesta universitat: Postgrau en Educació Emocional i Benestar (PEEB), Postgrau en Intel · ligència Emocional a les Organitzacions (PIE), Postgrau en coaching en l’Entorn Laboral (CEL), Màster en Intel · ligència Emocional i Coaching en l’Entorn Laboral (MICEL), Màster en Educació Emocional i Tutoria (MEET). És fundador i primer director del GROP (Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica), i fundador (juntament amb altres) de la FEM (Fundació per a l’Educació Emocional). També es impulsor de les Jornades d’Educació Emocional (JEE) de la UB.

La seva línia de recerca és l’educació emocional des de mitjans dels anys noranta. Algunes de les seves publicacions són: Psicopedagogia de les emocions (Síntesi, 2009), Educació emocional i benestar (Praxi, 2000), Educació per a la ciutadania i convivència. L’enfocament de l’educació emocional (Wolters Kluwer, 2008), L’educació emocional en la pràctica (Horsori, 2010), Educació emocional. Propostes per a educadors i famílies (Desclée de Brower, 2011). Més informació: http://www.rafaelbisquerra.com/ca/ Twitter:@RafaelBisquerra

Anna Forés

Doctora en Filosofia i Ciències de l’Educació i Llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona. La seva dedicació es centra en tot el que tingui a veure amb la humanització, a seguir creient en el gènere humà, o en fer més humana la nostra vida, i millorar l’educació. Per això resiliència, neuroeducación, etc són claus.
Presidenta de AIRE, associació d’investigació per a la resiliència. He estat delegada del rector per a les relacions Universitat-Societat de la Facultat d’Educació.
He estat vicedegana de doctorat de la Facultat de Pedagogia de la UB i coordinadora de la universitat de l’experiència “Educació i Societat”. Professora del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona, on he estat secretària acadèmica. Durant setze anys vaig ser professora de la Universitat Ramon Llull, en educació i treball social, a més d’exercir càrrecs de gestió i direcció. També he estat consultora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Membre del grup de recerca consolidat GR-EMA (entorns i materials per a l’aprenentatge) de l’ICE de la UB, i del grup consolidat d’Innovació INDAGA’T Grup d’Innovació Docent per afavorir la Indagació, he estat també codirectora de la revista REIRE (revista d’innovació i investigació educativa), i en la actualitat del Consell de redacció de Quaderns d’Educació Social i responsable de les publicacions a la secció universitat, de l’ICE de la UB.

Entre els seus llibres destaquen entre d’altres: Neuromitos en la educación; E-mociones: comunicar y educar a través de la red; La Resiliencia. Crecer desde la adversidad; La asertividad. Para gente extraordinaria; La Neurodidáctica. Aprender desde, en y para la vida. Més informació:https://annafores.wordpress.com/ Twitter: @Aforesm

Jordi Grané

Llicenciat en filosofia per la Universitat Autònoma de Barcelona, magíster en Sociologia i magíster en Gestió Pública. Codirector del Màster en gestió integral de conflictes i promoció de la convivència a EPSI-Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat Cap de Gabinet de la regidoria de Familia, Infancia, Usos del Temps i Discapacitats en Ajuntament de Barcelona. Autor del llibre “La resiliencia. Crecer desde la adversidad” (Plataforma ed.)

Facilitador experimentat, és especialista en disseny i implementació d’intervencions sobre gestió de conflictes, generació de consens, promoció de la convivència, resiliència, accions generatives i apreciatives. També és expert en l’aplicació de tecnologia social d’última generació: els Diàlegs Apreciatius, el Word Cafè, la Tecnologia de l’Espai Obert… Twitter: @jordigrane

Coral Regí
Directora de l’Escola Virolai i Biòloga de formació i educadora per vocació. Membre del comitè científic del projecte Educació Demà. Tal com descriu a Les 3 coses que he après: “Com a part fonamental del model educatiu cal reforçar l’educació dels valors que necessitem per afrontar els moments actuals d’incertesa. Cal reforçar d’una manera vivencial, aplicada al dia a dia de les escoles: la creativitat, la resiliència, l’empatia, la perseverança, l’esperança en el futur per fer joves resistents, amb capacitat d’adaptar-se, d’emprendre, de donar respostes noves, de tornar a començar, amb el desig d’anar més enllà. Amb capacitat d’observar el seu mon com un camp ple d’oportunitats“.

L’Escola Virolai és un centre concertat situat molt a prop del parc Güell, entre els districtes de Gràcia i d’Horta-Guinardó de la ciutat de Barcelona. Va ser fundada l’any 1959, com una alternativa al tipus d’ensenyament de l’època, que oferia un projecte singular i innovador que possibilités l’ensenyament en català i la coeducació. Actualment, és un centre de doble línia des del primer cicle d’educació infantil fins al batxillerat. El projecte de l’escola es basa en uns pilars bàsics que defineixen i singularitzen el seu tarannà educatiu des de la fundació de Virolai. Un projecte amb una filosofia de l’educació al més universal possible perquè estigui obert a les diferents concepcions de la vida. Amb tot això, Virolai ha estat i és una escola viva, conscient que la societat en la qual ens trobem està subjecta a uns canvis continuats. Per això, evoluciona també constantment en els mitjans i en la manera de transmetre aquests valors i aquests objectius, per tal d’adaptar-se a la realitat de cada moment, i ajudar els seus alumnes a ser persones íntegres, homes i dones del seu temps. Twitter: @coralregi

Com participar al webinar?

  • Poseu en marxa el vídeo clicant-hi a sobre o prement la tecla “play”.
  • Feu els vostres comentaris publicant directament a Twitter amb el hashtag #debatseducacio
  • Si no teniu Twitter o no el voleu fer servir, també podeu fer comentaris directament a aquesta pàgina. Una aplicació us demanarà una identificació mínima.

Documents del seminari web

Vídeos

  • Conferència “Menys MBAs i més resiliència” a càrrec de Jordi Grané
  • La resiliencia — generando posibilidades: Anna Forés at TEDxCastellón

Documents i presentacions

Properament

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s