Anna Forés Miravalles

Per seguir somiant

Creativation Talks: Eines de creativació per a la nova educació

Deja un comentario

 

Poc abans de les vacances d’estiu va tenir lloc la 1a edició de les Creativation Talks, un format de xerrades semblants a l’estil TED que va reunir ponents destacats provinents de múltiples àmbits per compartir la seva opinió, visió i experiència. El lema d’aquest primer any fou “Eines de creativació per a la nova educació”, i va voler instar a la creació i a la innovació per tal que l’aprenentatge es converteixi en l’eina més poderosa per afrontar els reptes futurs. Entre les moltes ponències ens van semblar especialment interessants i enriquidores les de Josep Lagares, Alfons Cornella i Carles Capdevila.

Creativation Talks: Eines de creativació per a la nova educació

La Fundació per a la Creativació va organitzar a L’Auditori de Girona el passat mes de juliol la 1a edició de les Creativations Talks, una jornada per reflexionar sobre els reptes de futur de la nostra societat i proporcionar eines per a l’educació de les noves generacions.

Sota el lema “Eines de creativació per a la nova educació” l’acte va emprar un format molt àgil, combinant classes magistrals i tallers pràctics dirigits tant a mestres i professionals de l’educació com a pares i a mares, a empresaris i a persones interessades en les noves formes d’aprenentatge.

El terme “creativació” es refereix a l’acció d’emprar la creativitat per convertir-la sistemàticament en innovació i va ser ideat per Josep Lagares, president de la Fundació per a la Creativació i director general de Metalquimia (organització guardonada amb el II Premi Factor Humà Mercè Sala). Com assenyala Lagares, l’objectiu de la seva fundació és dotar les noves generacions de les competències necessàries per contribuir de manera positiva als canvis futurs de la nostra societat, així com a la seva pròpia realització personal.

A continuació, recollim tres de les conferències que van tenir lloc durant la jornada:

“Creativació o extinció. Vosaltres trieu”

L’empresari gironí Josep Lagares ens planteja una pregunta essencial: què estaríem disposats a fer per a canviar el futur en el qual viuran els nostres fills?

El ponent cita a Ray Kurzweil, qui va predir un moment clau en la historia de la Humanitat que tindrà lloc al voltant de l’any 2045: el moment on la intel·ligència humana serà superada per la intel·ligència artificial.

Per poder atacar aquest futur que s’aproxima ens cal la creativació, és a dir, la capacitat de generar idees per triar-ne les millors i extreure’n les oportunitats. Només a través de la disrupció, que neix a partir d’aquesta creativació, podrem donar solució als grans reptes que se’ns plantegen. Només les persones, organitzacions i territoris que estiguin preparats per aprendre i innovar a un ritme més ràpid que l’esgotament dels recursos, se’n sortiran.

“Si no volem que la partida s’acabi ben aviat i volem que els nostres fills i néts puguin gaudir d’un món molt més generós i abundant de progrés i prosperitat: creativació o extinció.”


“Busca’t la vida: integra, desmunta, pensa amb les mans”

Alfons Cornella, fundador i president d’Infonomia, una companyia de serveis d’innovació i font d’idees per a persones inquietes i innovadores des de l’any 2000, ens presenta l’educació com a l’antídot d’un món en què les màquines tindran un paper molt important.

La transformació principal dels propers anys serà de base tecnològica. El fet de tenir tecnologia més barata i accessible crearà tensions enormes al planeta: actualment milions de persones no tenen el nivell educatiu per poder fer front a aquest repte.

L’educació és la que ens permetrà competir amb les màquines i aconseguir que aquestes estiguin al nostre servei, deixant de veure-les com enemics que ens robaran la feina. Cornella ens proporciona els 3 elements fonamentals que ens diferencien dels robots: la capacitat d’adaptació, l’empatia i la idea de valor.

Enmig d’aquest context cal estimular la perseverança del jovent perquè sigui capaç de buscar i trobar per ell mateix el coneixement que necessita.


“La creativitat neix de la necessitat. Si volem infants creatius els hem de deixar fer”

Carles Capdevila, periodista i ex director del Diari ARA, ens parla de com fomentar la creativitat en els més petits. La clau: permetre que mai deixin de fer preguntes.

La creativitat és intrínseca a la capacitat humana, només hem de deixar que aflori. Per fer-ho hem d’evitar sobreprotegir els infants i deixar-los fer el que vulguin. Ser creatiu vol dir tenir temps i necessitat de fer coses i precisament són els més petits els qui menys temps tenen per ser creatius.

Per a Capdevila l’essència pura de l’educació creativa és confiar, doncs la confiança impulsa més el coneixement i la creativitat que no pas la desconfiança, actual base de l’escola. Un examen hauria de ser una oportunitat per lluir tot allò que sabem i no un sistema de control i vigilància.

 

Pots veure tots els vídeos de Creativations Talks al següent enllaç: http://www.fundaciocreativacio.org/ca/creativation-talks-1/videos

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s