Anna Forés Miravalles

Per seguir somiant

El 4t Espai Factor Humà reivindica un nou management centrat en les persones, no en els resultats

Deja un comentario

 

Pedro Arellano durant el seu discurs en el 4t Espai Factor Humà

YOUTUBE

Pots veure en diferit l’emissió via streaming de l’acte AQUÍ.

STORIFY

Repercussió de l’esdeveniment a xarxes socials AQUÍ.

 

Barcelona, octubre de 2016. Reivindicar un nou model de management que s’adapti a l’entorn, cada vegada més VICA (Volàtil, Incert, Complex i Ambigu), i que, al mateix temps, se centri en les persones i no en els resultats. Aquest és el principal missatge que s’ha escoltat durant el 4t Espai Factor Humà. Un esdeveniment que s’ha celebrat a l’Auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona sota el lema “Nou management… Nou? Urgent!”. 250 professionals han assistit a aquest fòrum de trobada anual que des de fa quatre anys organitza la Fundació Factor Humà (FFH) amb l’objectiu de donar a conèixer les últimes tendències del sector dels Recursos Humans, així com aproximar-se a les bones pràctiques en l’àmbit de la gestió de persones. Els nous reptes del management, la construcció de la marca personal i empresarial, la cerca de l’efectivitat o com ser un bon líder han estat els temes centrals d’aquest fòrum que, al llarg dels últims anys, s’ha consolidat com un dels espais referents sobre les bones pràctiques en la gestió de persones a les organitzacions de Catalunya.

Per a aquesta edició i prenent com a referència l’acrònim VICA (Volàtil, Incert, Complex i Ambigu), la FFH ha dut a terme una reformulació positiva afegint quatre conceptes per actuar en aquest entorn: Voler, Innovar, Compartir i Actuar. Tot això amb l’objectiu de posar de manifest la necessitat d’un nou model de management i és que, segons la directora de la Fundació Factor Humà, Anna Fornés, “l’entorn està canviant a una velocitat cada vegada més accelerada i si no tenim líders valents amb voluntat i energia per afrontar les resistències que els canvis comporten, les organitzacions no podran adaptar-se al nou entorn, la qual cosa les farà encara més fràgils”. Fornés ha afegit que “cal ajudar els managers a transitar cap a aquest nou model de management basat en les persones i allunyat de les velles receptes centrades en els productes i en els resultats que ja no serveixen”.

L’Espai, que ha estat conduït pel periodista Xavier Graset, ha comptat amb la participació del president de la Fundació Factor Humà, Pedro Arellano, i amb l’administradora general del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, Marga Sala. També amb ponents de primer nivell com Verònica Platas, Fundadora & CEO de The Human Business, que ha desgranat quins són els nous rols i les noves eines que empren els professionals en el seu dia a dia. Així, ha afirmat que “el 86% dels empleats utilitzen eines no facilitades per l’organització per millorar la seva productivitat”. Tanmateix, ha indicat que “els principals obstacles per implantar noves aplicacions en Recursos Humans és el desconeixement d’altres eines, les males experiències, les dificultats en l’aprenentatge d’aquestes aplicacions o la resistència al canvi”.

A continuació, i sota el títol “Què els passa als líders?”, el director per a la Península Ibèrica del iOpener Institute for People and Performance, Santi García, s’ha preguntat sobre aquelles coses de les quals és necessari que els líders se n’adonin. “Els líders sense les persones no seran capaces de fer front a l’entorn. Són les persones, més que mai, les que marcaran la diferència. Són elles les que els ajudaran a tenir èxit en aquest món en el qual les receptes d’abans fa temps que van deixar de funcionar. Les persones són la font de productivitat creativa, són les que poden detectar els canvis perquè l’organització sigui capaç d’adaptar-se a l’entorn VICA”. En aquesta línia ha informat que “anem cap a un entorn de treballs complexos on el tipus de tasca que es realitzarà estarà cada vegada més definit”, i que la guerra pel talent és un dels primers reptes per als líders, doncs, tal com ha assegurat, “hi ha segments on les empreses no aconsegueixen trobar la gent que necessiten”. Finalment, García s’ha referit als processos organitzatius incidint que “seguim utilitzant processos verticals que ja no serveixen, que no són prou flexibles, ni prou àgils per donar resposta a aquest món que canvia tan ràpidament”.

Un altre dels ponents, Alex López, ha abordat la temàtica de la construcció de la marca personal i d’empresa. “LinkedIn no és un lloc per buscar ocupació, és molt més: ofereix prestacions per al Reclutament, per a les Vendes i per al Màrqueting”, ha declarat. Igualment, ha apuntat que fora d’aquesta xarxa hi ha una sèrie de reptes per als departaments de Recursos Humans com ara la selecció mobile, la simplificació dels processos de cara als candidats o l’employer branding. Pel que fa a això darrer, ha advertit que “cal anar a buscar als candidats a les seves pròpies xarxes socials. No li enviïs un e-mail a algú amb 18 anys”. Per concloure, López ha subratllat que “la comunicació de la companyia no ha de dependre només del Community Manager. Ha de ser una tasca més col·lectiva, dins de l’equip podem tenir grans ambaixadors de la marca”.

Posteriorment, el fundador i dissenyador d’enigmes a Cocolisto, Ivan Tapia, ha conduït una activitat lúdica que ha girat al voltant de la resolució d’un enigma.

Actividad lúdica de Cocolisto que ha girat al voltant de la resolució d'un enigma

Després del cafè de networking, li ha tocat el torn a José Miguel Bolívar, consultor artesà en efectivitat centrada en les persones, qui ha explicat que “el lideratge tradicional és insuficient per bregar amb l’entorn VICA, i ja no serveix perquè sorgeix d’una època que no té res a veure amb l’actual”. Així, ha assenyalat que “el nou lideratge és qüestió de competències com ara la intel·ligència emocional que ens permet ser eficients i reduir l’estrès”. Durant la seva ponència ha manifestat que ja no s’ha de gestionar el temps perquè “aquest sempre faltarà”, i que el que cal fer és aplicar la solució que va aportar el pensador Peter Drucker, això és, l’efectivitat: la suma de l’eficàcia i de l’eficiència, entenent l’eficàcia com decidir millor i l’eficiència com fer millor. La flexibilitat cognitiva, estar atents al feedback en temps real i la capacitat de revisió són elements que, segons Bolívar, ens ajudaran a ser efectius.

Posteriorment, hi ha hagut un intercanvi sobre com fer dels managers millors líders en el qual han participat Sandra Vilaseca, People Innovation Manager d’everis, Antonia Arévalo, directora de Recursos Humans d’Ordesa, i Carme Jordà, directora de Recursos Humans de Sanofi. La responsable d’everis ha desvetllat quines són les 3 coses que li funcionen com a manager: el coneixement diferencial, parlar amb la gent i no tenir por a experimentar; Jordà, per la seva banda, ha assegurat que, a nivell de lideratge, “marca més la diferència la inspiració que l’acció”. Per últim, Arévalo ha declarat que “tot el que fem com Recursos Humans que no ens suposi mal de panxa, vertígens ni suors fredes; és més del mateix”, en aquest sentit ha apostat per la valentia des dels departaments de Recursos Humans.

La Trainer paralímpica Marta Arce ha estat l’encarregada d’inspirar als assistents amb el seu speech “El motor de la vida” a través de qual ha relatat la seva experiència vital com a judoca paralímpica. “Les derrotes m’han ensenyat més que les victòries”, ha afirmat Arce durant la seva intervenció en la qual també ha explicat que el seu esport, el judo, és una analogia de la vida: “No hi ha res estàtic: si caus, t’aixeques i segueixes endavant”.

La cloenda del IV Espai Factor Humà ha recaigut en la directora de la Fundació Factor Humà, Anna Fornés, que ha animat als participants a impulsar aquest canvi tan necessari de model de management des dels departaments de Recursos Humans: “Un VICA en positiu, el de Voler, Innovar, Compartir i Actuar, ens ha de servir per afrontar els canvis. Comencem a aplicar-ho des d’ara”.

El IV Espai Factor Humà reivindica un nou management centrat en les persones, no en els resultats


L’enquesta
Com a novetat, per a aquesta edició la Fundació ha realitzat una enquesta sobre la percepció del management que ha estat presentada durant la jornada. En concret, més de 300 professionals majoritàriament dedicats a la gestió de persones i procedents de mitjanes i grans empreses de 6 sectors diferents han participat en aquest estudi de la FFH que ha posat de manifest que el 56,1% dels treballadors considera que millorar l’efectivitat organitzacional és el principal repte del management, seguit per la correcta gestió del canvi, així com del coneixement. També ha desvetllat que, per al 59,6 % dels treballadors enquestats, l’actitud positiva a l’empresa contribueix a l’èxit o que el 60,5% dels participants veu al seu manager com un cap i no com un líder.

La Fundació va sortejar un e-reader Kindle entre totes les persones que van participar en l’enquesta. El guanyador ha estat Jordi Tovar. L’enhorabona per ell i gràcies a tothom per col·laborar-hi!!

 

L’Espai Factor Humà 2016 ha estat possible gràcies a la col·laboració de les següents entitats:

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s