Anna Forés Miravalles

Per seguir somiant

Anna Comas, felicitats, us ho mereixeu

https://www.ara.cat/societat/Maquinista-Barcelona-primera-Carles-Capdevila_0_2031997019.html

Escola La Maquinista de Barcelona guanya la primera beca Carles Capdevila

L’ARA i la Fundació La Caixa donen 20.000 euros al projecte +Educació d’aquest centre del districte de Sant Andreu

Foto de família al final de l’acte d’entrega de les beques Carles Capdevila. D’esquerra a dreta, la diputada d’ERC Mònica Palacín (experta en ensenyament), Francesc Isern (de l’IES Domenec Perramon, d’Arenys de Munt, finalista), Antoni Bassas (presentador de l’acte), Anna Roca (de l’IES La Plana de Vic, finalista), Roger Torrent, president del Parlament, Anna Comas, directora de l’escola La Maquinista (guanyador de la beca), Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, Elisa Duran, directora general de la Fundació Bancària La Caixa, i Esther Vera, directora de l’ARA / PERE VIRGILI

  825

1 

“No se m’acut una missió més lloable, difícil i plena de gent preparadíssima que la d’encarrilar la canalla”. Aquesta frase de Carles Capdevila, director fundador de l’ARA, en un article al diari, resumeix la passió que sentia per l’educació. Ho considerava una arma de construcció massiva, capaç de millorar el món, i tenia especial predilecció per la feina dels mestres i professors, a qui considerava artífexs principals de la missió d’educar i, per tant, de garantir el progrés col·lectiu i la igualtat d’oportunitats. Per això, l’ARA i la Fundació Bancària La Caixa han creat les beques Carles Capdevila ,per premiar amb 20.000 euros un projecte compromès amb l’educació.

Així, la primera beca Carles Capdevila se l’ha endut l ‘Escola La Maquinista, del barri del Bon Pastor, al districte de Sant Andreu de Barcelona, pel seu projecte +Educació, que és un passaport que uneix la vida escolar amb la cultura del barri.

El premi s’ha entregat aquest vespre al CosmoCaixa, en un acte que ha servit per recordar la figura de Capdevila i també per posar en valor l’educació. Els altres dos finalistes han sigut l’Institut La Plana de Vic i l’Institut Domènec Perramon d’Arenys de Munt.

A la recerca de la recepta més innovadora per educar

A la recerca de la recepta més innovadora per educar

La directora de l’Escola La Maquinista, Anna Comas, ha explicat que el seu projecte és “un somni compartit” que ha comptat amb “l’energia i la il·lusió” de moltes persones de diferents centres. Comas ha volgut reivindicar el llegat de Capdevila en matèria d’educació i, sobretot, haver-lo vinculat a “la honestedat i el bon humor”.

També han valorat la figura de Capdevila el president del Parlament, Roger Torrent, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Colau ha agraït que el diari ARA hagi creat aquestes beques per “recollir l’esperit del Carles per multiplicar-lo”. “Era una persona brillant, sensible i amb sentit de l’humor, però el que enamorava era la seva actitud vital”, ha dit. Aquesta personalitat ha de servir per combatre una de les “patologies” de la societat actual, ha dit Colau, com és el fet de no reconèixer “la quantitat de gent extraordinària” que hi ha.

L’alcaldessa també ha reivindicat la feina dels docents. “L’educació és la base on es construeix la democràcia que volem ser, la ciutadania crítica. L’educació ho és tot i necessitem una societat que ho posi en valor”, ha afirmat. Colau també ha llançat dos avisos a navegants: el primer, a tota la comunitat educativa, perquè “exigeixi més recursos” a les institucions. Segur que en prendran bona nota els guanyadors, l’Escola La Maquinista, que fa molts anys que està en barracons. I el segon, als moviments de renovació pedagògics, a qui ha demanat que la innovació arribi “a tots els alumnes de tots els centres” per no generar encara més desigualtats.

De fet, Torrent també ha demanat que institucions i ciutadans s’entenguin perquè “res que valgui la pena a Catalunya no s’ha fet si institucions i ciutadania no caminen junts”. Així, ha reivindicat que els mestres són “l’instrument de revolució social més potent que tenim”. Ara que estan a l’ull de l’huracà per les acusacions d’adoctrinament, Torrent ha dit que l’escola és “el patrimoni més important que tenim i qui el guarda i el protegeix són els mestres i professors del país”.

Un guanyador entre 100 projectes

“És un dels guardons més cobejats per la comunitat educativa”, ha dit el periodista de l’ARA Antoni Bassas, i ha posat en relleu que s’han rebut més de 100 projectes. Els premis seran biennals, de manera que aquest any es premia un projecte educatiu, i l’any que ve, un de cura de les persones.

Elisa Duran, directora general de la Fundació Bancària La Caixa, ha explicat que l’acte té la triple missió de “parlar d’educar, d’innovar i de reconèixer”. Ha explicat que l’educació és una de les principals “eines de transformació” que hi ha a la societat, i que ara es veu immersa en un repte important, com és el d’innovar. “Hem de passar de transmetre coneixements a posar l’alumne al centre per desenvolupar-ne les seves competències”, ha afirmat. Així, ha expressat que la beca Carles Capdevila ha de servir per reconèixer la necessitat d’educar a partir de la “curiositat” i l'”humor”, com reivindicava Capdevila.

La directora de l’ARA, Esther Vera, ha agraït la tasca dels docents. “Un bon mestre et canvia la vida”, ha afirmat. També, ha dit que cal “entendre que mai ho sabrem tot” i “respondre bé a les preguntes que ens fan els fills”.

La importància d’educar en les emocions

Durant l’acte d’entrega de premis, el neurocientífic i professor de genètica de la UB David Bueno ha fet una petita xerrada per evidenciar la importància d’educar “adaptant-se” a cada infant i tenint en compte les emocions, que són “absolutament clau” per aprendre. “Un aprenentatge amb emocions associades el cervell ho guarda, a vegades, per sempre més”, ha assegurat. Així, ha recomanat educar en alegria, però com que és “poc intensa”, s’ha de “salpebrar” amb la sorpresa. “La sorpresa activa l’atenció i l’atenció és clau per aprendre”, ha argumentat.

“Tots tenim un cervell diferent, no pot haver-hi una recepta única”, ha afirmat. També ha explicat que és clau tenir un “cervell estimulat”, però “mai sobreestimulat, perquè això és l’enemic número 1 de l’aprenentatge”. “Hi ha un component genètic en el cervell, però més enllà d’aquesta petita dosi tota la resta és educació”, ha afirmat.

Anuncios

Los comentarios están cerrados.