El llibre s’adreça a tots els públics, amb l’objectiu de difondre la importància de compartir la lectura en família i a l’escola. Il·lustració: Cristina Bueno

D’esquerra a dreta, els autors David Bueno, Anna Forés i Antonio Ruiz.

https://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/2023/02/006.html
Quins avantatges té, la lectura en veu alta? Pot ajudar a consolidar els hàbits lectors i les capacitats cognitives en la infantesa? Què passa, a nivell cognitiu, quan compartim una lectura expressiva? Des de la perspectiva de la neuroeducació, la lectura en veu alta és una activitat que va molt més enllà d’oralitzar un text escrit i gaudir del fet de compartir una lectura. Ara, el llibre Els beneficis de la lectura en veu alta, impulsat per la Càtedra UB Edu1st de Neuroeducació i editat per Enciclopèdia Catalana, detalla els beneficis cognitius i d’aprenentatge que suposa compartir la lectura —en família i també a l’escola— des de la perspectiva de les recerques publicades en revistes científiques de prestigi internacional.
L’obra té com a autors David Bueno, professor de la Facultat de Biologia i director de la Càtedra, i els professors de la Facultat d’Educació Anna Forés, directora adjunta de la Càtedra, i Antonio Ruiz. L’obra es presentarà el dimarts 14 de febrer, a les 19:00, a la Llibreria Ona (Gran de Gràcia 217, Barcelona), en un acte en què participaran els autors.
Compartir lectures per créixer com a persones
Llegir és molt més que distingir els sons figurats per les lletres: també és entendre què diuen les paraules, les frases i els textos. El llibre Els beneficis de la lectura en veu alta, escrit en estil divulgatiu, s’adreça a tots els públics, amb l’objectiu de difondre la importància de compartir la lectura en família i a l’escola, per a un millor desenvolupament cognitiu, personal i relacional.
«La lectura comença molt abans de llegir o del primer contacte amb les lletres escrites: s’inicia amb el llenguatge oral. A partir de l’anàlisi dels resultats, el llibre presenta dades rellevants i reflexiona sobre els avantatges que comporta la lectura en veu alta per a l’aprenentatge i la consolidació de la lectura i per a uns bons hàbits lectors, així com per a la construcció i la consolidació d’algunes capacitats cognitives clau que es desenvolupen durant la infantesa i es mantenen fins a l’edat adulta», apunten els autors.
La Càtedra UB Edu1st de Neuroeducació, creada el 2019 i pionera a tot l’Estat, vol potenciar la formació de professionals en l’àmbit de la neuroeducació i facilitar els canvis pedagògics i educatius —i per tant, socials— que afavoreixin una educació flexible, adaptable i integradora, amb una atenció especial als infants, els adolescents i els joves.